Χτίζοντας αυτοπεποίθηση μέσω του αθλητισμού

Γράφει η Μαρία Βερβέρη, Ψυχολόγος – Παιδοψυχολόγος*

Η αυτοπεποίθηση είναι ο καλύτερος φίλος του αθλητή και ο βασικός παράγοντας ο οποίος θα καθορίσει εάν το παιδί-αθλητής θα νιώθει επιτυχημένο ή αποτυχημένο.

Η αμφιβολία από την άλλη πλευρά, είναι το αντίθετο της αυτοπεποίθησης. Παιδιά που διατηρούν αμφιβολίες για τις αθλητικές τους επιδόσεις πριν ή και κατά την διάρκεια του αγώνα, προφανώς δηλώνουν χαμηλή αυτοπεποίθηση.

Τί εννοούμε όμως, όταν μιλάμε για την αυτοπεποίθηση;

Η αυτοπεποίθηση είναι το σύνολο των εντυπώσεων και των απόψεων που έχουμε για τον εαυτό μας, το πώς τον βλέπουμε και πώς πιστεύουμε ότι τον βλέπουν οι άλλοι. Ακόμα, η αυτοπεποίθηση είναι ο συνδυασμός αισθημάτων ικανότητας με αισθήματα αγάπης.

Ένα παιδί, για να νιώθει καλά για τον εαυτό του, πρέπει να νιώθει ικανό, αλλά να νιώθει και ότι το αγαπούν. Άτομα με υψηλή αυτοπεποίθηση σέβονται τον εαυτό τους, είναι σίγουρα για τις αποφάσεις τους, δέχονται την εποικοδομητική κριτική και έχουν συχνά περισσότερες επιτυχίες στη ζωή τους.

Άτομα με χαμηλή αυτοπεποίθηση έχουν ελάχιστο αυτοσεβασμό, δε νιώθουν βέβαιοι για τις αποφάσεις και τις πράξεις τους, νιώθουν ανασφάλεια, τα παρατάνε εύκολα με τις πρώτες δυσκολίες, είναι ευαίσθητοι στην κριτική, κατηγορούν τους άλλους όταν αποτυγχάνουν, αισθάνονται ότι δεν αξίζουν και περιμένουν την αποτυχία. Ειδικά, στην περίπτωση του αθλητή, η αυτοπεποίθηση αναφέρεται στην πίστη του στις ικανότητες του και στις επιδόσεις του.

Παρακάτω αναφέρονται ενδεικτικά κάποιοι παράγοντες που βοηθούν τους αθλητές να αναπτύξουν αυτοπεποίθηση:

  • Υποστηρικτικό οικογενειακό και φιλικό περιβάλλον.
  • Συνεχής και σταθερή παρακολούθηση προπονήσεων.
  • Καλή επίδοση και απόδοση στις προπονήσεις.
  • Ουσιαστική και ειλικρινής σχέση με τον προπονητή.
  • Οργανωμένες υποδομές.
  • Καλή σωματική κατάσταση.

Αναλυτικότερα, τόσο οι γονείς όσο και οι προπονητές μπορούν να παίξουν καθοριστικό ρόλο στην δημιουργία και στην ενίσχυση της αυτοεικόνας των παιδιών τους και των αθλητών αντίστοιχα.

Αυτό επιτυγχάνεται αρχικά με το να λειτουργούν οι ίδιοι σαν θετικό πρότυπο. Ακόμη, με το επικεντρώνονται στα επιτεύγματα των αθλητών και όχι στο αποτέλεσμα. Να αναγνωρίζουν τις όποιες επιτυχίες. Και τέλος, να τους δίνουν υπευθυνότητες και ευκαιρίες να δείξουν τις δυνατότητες και τις ικανότητες τους.

* Η Μαρία Βερβέρη είναι η Ψυχολόγος – Παιδοψυχολόγος της ΑΕΛ Καλλονής

Σχόλια