Αραβική Άνοιξη για το ποδόσφαιρο!

Γράφει ο Τάκης Κεφάλας*

Στροφή προς… Ανατολάς καταγράφεται τα τελευταία χρόνια στη χρηματοδότηση των μεγάλων ποδοσφαιρικών συλλόγων της Ευρώπης, καθώς σε καιρό οικονομικής κρίσης  ανθούν όλο και περισσότερο οι χορηγίες από εταιρείες με έδρα  κατά κύριο λόγο τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και το Κατάρ.

Την τελευταία δεκαετία, τα εύπορα κράτη της Μέσης Ανατολής έχουν αλλάξει την εικόνα στις ποδοσφαιρικές χορηγίες με τη στροφή να καθίσταται όλο και πιο σαφής κάθε χρόνο, την ώρα που στο ευρωπαϊκό μπάσκετ ανερχόμενη δύναμη στις χορηγίες είναι η Τουρκία.

Πολλές ομάδες στα προηγμένα πρωταθλήματα της Ευρώπης έχουν ήδη περάσει σε αραβικά χέρια, ενώ οι χορηγίες εκτείνονται σε πολλούς ποδοσφαιρικούς τομείς. Υπολογίζεται ότι επενδυτές από τη Μέση Ανατολή έχουν ξοδέψει τουλάχιστον 1,5 δισ. δολάρια για την αγορά μετοχών σε ευρωπαϊκούς συλλόγους, ελέγχοντας εξ ολοκλήρου ομάδες όπως η Παρί Σεν Ζερμέν και η Μάλαγα, και έχοντας μεγάλα ποσοστά σε αγγλικές ομάδες όπως η Μάντσεστερ Σίτι, η Αρσεναλ και η Νότιγχαμ Φόρεστ.

Πολλά επίσης χρήματα φέρεται να έχουν δαπανήσει οι ίδιοι επενδυτές εξ Ανατολών, σε υποδομές και κυρίως σε μεταγραφές ποδοσφαιριστών, απογειώνοντας τα κασέ πολλών παικτών σε καιρό οικονομικής στενότητας σε αρκετές χώρες.

Στις χορηγίες περιλαμβάνονται και οι ονομασίες γηπέδων, όπως το Ετιχαντ της Μάντσεστερ Σίτι και το Εμιρεϊτς της Αρσεναλ, ενώ στην Ιταλία κυκλοφορεί η πληροφορία ότι η ίδια αεροπορική εταιρεία που χάρισε το όνομά της στη νέα έδρα των «κανονιέρηδων» του Λονδίνου πρόκειται να «βαπτίσει» και το καινούργιο σπίτι της Μίλαν.

Μόνο για την απόκτηση του 90% των μετοχών της Μάντσεστερ Σίτι η εταιρεία Αμπου Ντάμπι Χόλντινγκς από τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα δαπάνησε 330 εκατ. δολάρια, ενώ η Κατάρ Σπορτς Ινβέστμεντς ξόδεψε 130 εκατ. δολάρια για το 100% των μετοχών της Παρί Σεν Ζερμέν.

Πρόσφατη έκθεση μεγάλης εταιρείας που ειδικεύεται στην έρευνα του τομέα του αθλητικού μάρκετινγκ, κατέδειξε τη μετακίνηση στο κορυφαίο κομμάτι της αγοράς χορηγιών προς τις επενδύσεις από αραβικές χώρες, ιδιαιτέρως εάν μελετήσει κανείς τις διαφημίσεις  που φέρουν στις φανέλες τους μεγάλες ομάδες της Ευρώπης.

«Στα έξι μεγαλύτερα πρωταθλήματα της Ευρώπης κατά τα τελευταία δέκα χρόνια (από το 2005 έως το 2015), οι εταιρείες της Μέσης Ανατολής έχουν αυξήσει το συνολικό τους μερίδιο κατά 26%», σε ποσά που επενδύονται σε χορηγίες στις φανέλες των ομάδων, αναφέρει το πόρισμα της έρευνας.

«Ιδιαιτέρως οι επενδύσεις από τις χώρες της Μέσης Ανατολής αντιστοιχούν σε μερίδιο 18% των σχετικών χορηγιών στα κύρια πρωταθλήματα στην Ευρώπη», προσθέτει η έκθεση της Repucom.

«Μόλις πριν από πέντε χρόνια, το 2009-10, οι χορηγίες σε φανέλες από εταιρείες χωρών της Μέσης Ανατολής αντιστοιχούσαν σε μόνο 24,6 εκατ. δολάρια. Τέσσερα χρόνια αργότερα, την περίοδο 2013-14, το ποσό που επενδύθηκε εξαπλασιάστηκε! Αποτέλεσμα αυτής της έκρηξης στις αραβικές χορηγίες στις φανέλες των ευρωπαϊκών συλλόγων είναι κατά την περυσινή περίοδο, από τις πέντε κορυφαίες (σε ποσά) εταιρείες με χορηγίες σε συλλόγους των ευρωπαϊκών πρωταθλημάτων οι τρεις να είναι από τη Μέση Ανατολή», σύμφωνα με την έκθεση. Οι τρεις αυτές εταιρείες είναι ο τουριστικός οργανισμός του Κατάρ και δύο αεροπορικές από τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα.

Την πρωτοκαθεδρία στις συμφωνίες χορηγιών στις φανέλες ποδοσφαιρικών ομάδων στα έξι μεγάλα πρωταθλήματα της Ευρώπης έχουν εδώ και δύο χρόνια τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, αφήνοντας στη δεύτερη θέση τις γερμανικές εταιρείες, ενώ στην τρίτη βρίσκονται οι αμερικανικές.

Οι εταιρείες από τα Εμιράτα δαπάνησαν μέσα στο 2014, 163 εκατ. δολάρια σε χορηγίες για ποδοσφαιρικές φανέλες, με τις γερμανικές να έχουν ξοδέψει 160 εκατ. δολάρια και τις αμερικανικές 120 εκατ. δολάρια. Τις επόμενες τρεις θέσεις καταλαμβάνουν οι εταιρείες από τη Βρετανία, την Ιταλία και το Κατάρ.

Ωστόσο, στον μέσο όρο των δαπανών ανά χορηγική συμφωνία την πρώτη θέση καταλαμβάνει το Κατάρ: κάθε ομάδα που εξασφαλίζει χορηγία στη φανέλα της από το αραβικό εμιράτο έχει λαμβάνειν 49 εκατ. δολάρια κατά μέσο όρο.

Η αύξηση των χορηγιών από τις εταιρείες του Κόλπου οδήγησε και στην άνοδο των αεροπορικών εταιρειών μεταξύ των οργανισμών που προσφέρουν χορηγίες στις ποδοσφαιρικές φανέλες, την ώρα που οι εταιρείες στοιχηματισμού σημείωναν πτώση.

* Ο Τάκης Κεφάλας είναι ένας αγνός Παναθηναϊκός οπαδός, παίζει, διαβάζει, παρακολουθεί, ακούει και ασχολείται καθ’ υπερβολή με την αγαπημένη ασπρόμαυρη μπάλα και τον βασιλιά των σπορ.

Για να διαβάσετε άλλα άρθρα του Τάκη Κεφάλα κάντε κλικ εδώ

Οι απόψεις που εκφράζονται από κάθε συνεργάτη ή αρθρογράφο είναι προσωπικές και εκφράζουν αποκλειστικά και μόνο όσους τις διατυπώνουν. Αυτές οι απόψεις, δεν σημαίνει ότι απαραίτητα βρίσκουν σύμφωνο το football-academies.gr

Σχόλια