Βασικές πληροφορίες
Ηλικία 4-6
– Περίοδος διασκέδασης και γενικής προετοιμασίας
– Προώθηση της αγάπης για το ποδόσφαιρο
– Φιλικό και ευχάριστο περιβάλλον
– Όχι άγχος και πίεση στα παιδιά αυτής της ηλικίας
– Παιχνίδια με κάθε παιδί να κρατά την μπάλα του
– Διασκεδαστικά και ανταγωνιστικά παιχνίδια
– Βασική ιδέα παιχνιδιού (σκοράρισμα και αποτροπή του γκολ)
– Τεχνική 80% (ατομική τεχνική 70% και ομαδική τεχνική 10% σε προκαταρκτικό επίπεδο)
– Ενδομυϊκή συναρμογή, ρυθμός, ισορροπία χωρίς όργανα ή με όργανα (κώνους, στεφάνια, μπάλα, σκάλα αντίστασης)
– Ταχύτητες χωρίς την μπάλα (ανταγωνιστικά παιχνίδια, σκυταλοδρομίες)
– Τεχνική τρεξίματος (τα βασικά)
– Ταχύτητα αντίδρασης
– Όχι τεντώματα και ασκήσεις δύναμης
– Όχι αντοχή (αερόβια ή αναερόβια)
– Γήπεδο μίνι-ποδοσφαίρου
– Μπάλα No.4
Ηλικία 7-9
- Περίοδος βασικής προετοιμασίας
- Έμφαση στην τεχνική 70% (ατομική τεχνική 40% και ομαδική τεχνική 30%) με πολλή έλεγχο της μπάλας, πάσες, ντρίπλες, σουτ, αλλαγές κατευθύνσεων, προσποιήσεις κ.α
- Επιδεξιότητα (με πίεση χώρου και χρόνου)
- Ασκήσεις απλής μορφής με παιγνιώδη τρόπο
- Τακτική 20% (ατομική τακτική 20% και ομαδική τακτική 0%)
- Τακτική – Διατήρηση της μπάλας, τι είναι επίθεση, τι είναι άμυνα, ρόλος αμυντικού και επιθετικού κ.α
- Με παιγνιώδη τρόπο να μάθουν τους κανόνες για το πλάγιο άουτ, κόρνερ, πέναλτι, φάουλ κ.α
- Φυσική κατάσταση 10% (παιχνίδια με τρέξιμο, άλματα, κούρσες εμποδίων, ασκήσεις συναγωνισμού κ.α)
- Ασκήσεις αντίδρασης, ισορροπίας, ρυθμού, νευρομυικής συναρμογής
- Παιχνίδια σε μικρά group 2vs2, 3vs3, 4vs4.
- Παιχνίδια 1vs1 με 1 εστία, 1vs1 με 2 εστίες
- Γήπεδο 30 επί 50 (7vs7 το μέγιστο)
- Μπάλα No.4
- Αγάπη για το ποδόσφαιρο
Ηλικία 10-12
- Περίοδος ειδικής προετοιμασίας
- Βασικές τεχνικές και τακτικές αρχές
- Τεχνική 50% (ατομική τεχνική 30% και ομαδική τεχνική 20%)
- Ισχυροποίηση τεχνικών επιδεξιοτήτων σε καταστάσεις αγώνα (υπό πίεση αντιπάλου – παθητικά, ημι-ενεργητικά και ενεργητικά)
- Τακτική 30% (ατομική τακτική 20% και ομαδική τακτική 10% – σε μορφή αγώνα)
- Αρχές άμυνας και επίθεσης
- Φυσική κατάσταση 20% (ταχύτητα, ευλυγισία, ευκινησία, ελαστικότητα, ρυθμός, ισορροπία, νευρομυϊκή συναρμογή, ταχυδύναμη, λίγο βασική αντοχή για παιδιά 12 ετών)
- Κυκλική προπόνηση με ασκήσεις τεχνικής ή δύναμης
- Δύναμη με το βάρος του σώματος
- Παιχνίδια σε μικρές ομάδες (κυρίως 4vs4 μέχρι 7vs7)
- Αρχές ομάδας
- Γήπεδο 50 επί 70 (8vs8 το μέγιστο)
- Μπάλα No.4
Ηλικία 13-15
- Περίοδος τελειοποίησης
- Τελειοποίηση τεχνικής – τεχνικής επιδεξιότητας
- Τεχνικά στοιχεία υψηλής δυσκολίας
- Τεχνική 30% (ατομική τεχνική 10% και ομαδική τεχνική 20%)
- Τακτική 40% (ατομική τακτική 20% και ομαδική τακτική 20%)
- Τελειοποίηση τακτικής μέσα από παιχνίδι (χώρο, αντίπαλο, συμπαίκτες, χρόνο, πίεση κ.α).
- Τακτικές επίθεσης και άμυνας
- Τελειοποίηση αμυντικών και επιθετικών κινήσεων
- Τακτική κάθε γραμμής και σύνδεση μεταξύ τους
- Στατικές φάσεις
- Σύνθετες ασκήσεις συνεργασίας
- Καθήκοντα παικτών ανάλογα με τη θέση
- Επικοινωνία
- Φ.Κ 30% (ταχύτητα, ταχύτητα αντίδρασης, δρομική ταχύτητα-επιτάχυνση, εκρηκτικότητα, ταχυδύναμη, βασική αντοχή-αερόβια, αναερόβια, αντοχή στο sprint, γενική ενδυνάμωση, μέγιστη δύναμη, ευλυγισία – ευκινησία – ελαστικότητα, ρυθμός, ισορροπία, νευρομυική συναρμογή κ.α
- Κυκλική προπόνηση
- Ανάπτυξη δύναμης με το βάρος του σώματος, σε ζευγάρια, medicine-balls και άλλα όργανα σταθερά (γυμναστήριο) και μη σταθερά (πάντα με προσοχή ειδικά στην σπονδυλική στήλη)
- Γήπεδο κανονικό (11vs11)
- Μπάλα No. 5
Θα ήταν καλό να έχετε υπόψη σας τους παρακάτω στόχους:
Α. Τεχνική
Οι ποδοσφαιριστές να βελτιώσουν και ως ένα βαθμό να τελειοποιήσουν:
- Τα διάφορα είδη ντρίπλας (ψαλιδιού, double touch, ντρίπλα του Μάθιους, με εσωτερικό και εξωτερικό μέρος του ποδιού κ.λ.π.).
- Τους διάφορους τρόπους μεταβίβασης της μπάλας (συρτή πάσα, πάσα προς τα πίσω, ψηλή πάσα, διπλή μεταβίβαση 1~2 κ.λ.π).
- Τη σέντρα (περιστρεφόμενη, σκαφτή κ.λ.π).
- Το σουτ (μακρύ σουτ, βολέ, κ.λ.π.).
- Τις τεχνικές κτυπήματος της μπάλας (φαλτσαριστή μπαλιά με το εσωτερικό του ποδιού / εξωτερικό κ.ά.).
- Την κεφαλιά (αμυντική, επιθετική – εν στάση και τρέχοντας).
- Το κοντρόλ της μπάλας (με το πέλμα, το στήθος του ποδιού, εσωτερικό / εξωτερικό μέρος του ποδιού, μηρό, στήθος κ.ά.).
- Την κάλυψη της μπάλας.
- Το τάκλινγκ (προβολή).
- Τους διάφορους τρόπους αλλαγής κατεύθυνσης (εσωτερικό / εξωτερικό του ποδιού, πέλμα του παπουτσιού, stop turn, croyff turn κ.λ.π).
- Την εκτέλεση πλάγιου άουτ, κόρνερ, φάουλ και πέναλτι.
Οι τερματοφύλακες εκτός απ’ τα πιο πάνω :
- Να βελτιώσουν τους διάφορους τρόπους για ρίξιμο και πιάσιμο της μπάλας.
- Να μάθουν το σωστό τρόπο απόκρουσης της μπάλας.
- Να μάθουν να τοποθετούνται σωστά (να μικραίνουν τις γωνίες) κ.λ.π.
Β. Επιδεξιότητα
- Οι ποδοσφαιριστές να εκτελούν όλα τα πιο πάνω γρήγορα και αποτελεσματικά, κάτω από την πίεση του χρόνου και του χώρου.
Γ. Τακτική
Οι ποδοσφαιριστές να :
- Μάθουν τους κανονισμούς που διέπουν την ομαλή διεξαγωγή ενός ποδοσφαιρικού αγώνα.
- Μάθουν τα καθήκοντα του κάθε παίχτη σύμφωνα με τη θέση του μέσα στο παιχνίδι.
- Επικοινωνούν κατά τη διάρκεια του αγώνα.
- Αλληλοβοηθούνται και να αλληλοκαλύπτονται.
- Χρησιμοποιούν τον χώρο και παιχνίδι θέσης.
- Μάθουν τις τακτικές άμυνας (κάλυψη, υπομονή, καθυστέρηση, συγκέντρωση, ισορροπία).
- Μάθουν τις τακτικές επίθεσης (υποστήριξη, πλάτος, διείσδυση, επινόηση, κινητικότητα).
Δ. Πνευματικοί στόχοι
Τα παιδιά να αναπτύξουν:
- Την αντίληψη, την προσοχή και την ταχύτητα αντίδρασής τους.
- Τη φαντασία, την επινόηση και τη δημιουργικότητά τους.
Ε. Ψυχικοί στόχοι
- Να καταπολεμήσουν το φόβο της αποτυχίας.
- Να βελτιώσουν τους ψυχικούς παράγοντες της θέλησης, πάθους, αποφασιστικότητας, πρωτοβουλίας, συνυπευθυνότητας, αυτοπειθαρχίας και ετοιμότητας.
- Να αποκτήσουν θάρρος, τόλμη, υπομονή, επιμονή, μαχητικότητα και αυτοπεποίθηση.
Στ. Κοινωνικοί στόχοι
- Να καλλιεργήσουν ομαδικό πνεύμα (ο ένας για όλους και όλοι για τον ένα).
- Να βοηθούν ο ένας τον άλλο και να συνεργάζονται αρμονικά μεταξύ τους.
- Να κάνουν φίλους.
Ζ. Ηθικοί στόχοι
Οι ποδοσφαιριστές να:
- Σέβονται τους κανόνες του παιχνιδιού και τους διαιτητές.
- Σέβονται συμπαίκτες και αντιπάλους.
- Είναι συνεπείς και υπεύθυνοι στις υποχρεώσεις τους.
- Δέχονται τη νίκη αλλά και την ήττα και να μάθουν ότι «Ου το νικάν αλλά το ευ αγωνίζεσθαι».
- Βάζουν πάνω απ’ όλα το ΕΜΕΙΣ και τις ανάγκες της ομάδας και όχι το ΕΓΩ και τις προσωπικές ανάγκες.
ΠΑΝΙΚΟΣ ΚΙΜΩΝΟΣ
ΔΑΣΚΑΛΟΣ – ΓΥΜΝΑΣΤΗΣ – ΠΡΟΠΟΝΗΤΗΣ
Πηγή:Σχολή Ολυμπιακού Πειραιώς Κλιμάκιο Λεμεσού (www.olympiacosacademy.com)