Ο Προπονητής στην περίοδο της κρίσης

Σε αυτή τη δύσκολη κοινωνική συγκυρία είναι απαραίτητο να ενθαρρυνθούν οι νεαροί αθλητές στη διατήρηση ακμαίου ηθικού και καλής φυσικής κατάστασης.

Καθώς πρόκειται για μία πραγματική κρίση που ανατρέπει όλα τα δεδομένα του αθλητή- εφήβου, ο προπονητής χρειάζεται να αναπτύξει πολλαπλούς ρόλους για τη σωματική και ψυχολογική του στήριξη.

Γράφει ο Δημήτρης Τριβιζαδάκης

Σε ένα πρώτο επίπεδο είναι σημαντικό να τονιστεί η σοβαρότητα της κατάστασης, διατηρώντας τη λεπτή ισορροπία ανάμεσα στην καλλιέργεια του φόβου και την ενθάρρυνση της ατομικής ευθύνης. Δεν ξεχνάμε σε αυτό το σημείο ότι έχουμε να αντιμετωπίσουμε τα αναπτυξιακά χαρακτηριστικά της ηλικίας και την αντίστοιχη άγνοια κινδύνου ή αίσθηση «του άτρωτου».

Είναι πρωταρχικής σημασίας να αντιληφθεί ο αθλητής μας την αναγκαιότητα της παραμονής στο σπίτι και του περιορισμού των κοινωνικών επαφών, ως ηθικό χρέος απέναντι στον εαυτό του και στους άλλους. Άλλωστε η καλλιέργεια ομαδικού πνεύματος αλληλεγγύης, αλλά και της υποχρέωσης σεβασμού της σωματικής και ψυχικής υγείας είναι άρρηκτα συνδεδεμένα με το αθλητικό ιδεώδες που οι προπονητές πρεσβεύουμε.

Είναι βασικό να διατηρηθεί η αίσθηση του «ανήκειν», μέσω της αξιοποίησης των διαδικτυακών δυνατοτήτων. Η δημιουργία ομαδικής συζήτησης, με συμπερίληψη των αθλητών μας, η ενίσχυση του ηθικού και της αγωνιστικής διάθεσης, η διατήρηση της επικοινωνίας ως προσπάθεια εξομάλυνσης της καθημερινότητας συνιστούν σημαντικά συστατικά στοιχεία στην στήριξη των αθλητών μας. Χρειάζεται να ξέρουν ότι η ομάδα εξακολουθεί να υπάρχει και ότι ο προπονητής είναι παρών.

Η δημιουργία δομημένου προγράμματος, όχι μόνο αθλητικού, είναι κομβικής αξίας. Ο αθλητής μας πρέπει να ξέρει ότι η ροή της καθημερινότητας άλλαξε, αλλά συγχρόνως να καταλάβει ότι εξακολουθεί να έχει τη δυνατότητα να δημιουργήσει μία νέα λειτουργική καθημερινότητα.

Ως προπονητές έχουμε τη δυνατότητα να προτείνουμε προγράμματα και ασκησιολόγια προσαρμοσμένα στις συνθήκες κλειστών και περιορισμένων χώρων. Οι αθλητές μας θα πρέπει να κατανοήσουν ότι μπορούν και πρέπει να συνεχίσουν να μεριμνούν για διατήρηση της φυσικής τους κατάστασης. Σύντομα πρωτόκολλα εστιασμένα σε τομείς βελτίωσης, με δομημένες ασκήσεις για κάθε ημέρα της εβδομάδας, βοηθούν στην τήρηση του παραπάνω στόχου.

Συγχρόνως, είναι μία καλή ευκαιρία να συζητήσουμε μαζί τους θέματα στα οποία δεν είχαμε τη δυνατότητα να αφιερώσουμε τον απαραίτητο χρόνο, όπως δυσκολίες που τυχόν αντιμετωπίζουν σε κάποιες ασκήσεις, τα δυνατά και αδύναμα σημεία τους, τρόπους βελτιστοποίησης των επιδόσεών τους, νέους στόχους και προοπτικές.

Καθώς γνωρίζουμε όχι μόνο τις σωματικές δυνατότητες, αλλά τα ιδιοσυγκρασιακά χαρακτηριστικά των αθλητών μας, μπορούμε να ενισχύσουμε την συνολική ανάπτυξη του δυναμικού τους, ενθαρρύνοντας τη μελέτη, το διάβασμα, την πνευματική δραστηριότητα ή νέα, υγιή ενδιαφέροντα (π.χ παιχνίδια στρατηγικής όπως το σκάκι), προκειμένου να διατηρηθούν οι επιτελικοί μηχανισμοί της προσοχής, της μάθησης και της μνήμης.

Τέλος, το μήνυμα που έχουμε χρέος να μεταδώσουμε στους νεαρούς αθλητές μας είναι ότι ακόμα και σε συνθήκες απειλής και κρίσης, μπορούμε να κρατήσουμε τον έλεγχο του μυαλού και του ηθικού μας, συνεχίζοντας τον αγώνα για ποιότητα στη ζωή όχι μόνο σε περίοδο κρίσης, αλλά ως φιλοσοφία και στάση ζωής.

Είμαστε οι προπονητές τους και σε αυτές τις συνθήκες θα σταθούμε δίπλα τους, με όλες τις ιδιότητες και ρόλους που οι αθλητές μας χρειάζονται.

Τριβιζαδάκης Δημήτρης
Phd Φυσικής Αγωγής
MSc Λειτουργικής Διαχείρισης Τραυματισμών

 

 

Σχόλια