Ο ποδοσφαιριστής ως αθλητής και ως μονάδα

Συμφωνούμε ότι το ποδόσφαιρο είναι ομαδικό άθλημα. Ότι στηρίζεται στην συνεργασία των ποδοσφαιριστών για την επίτευξη του στόχου που είναι η νίκη.

Οι περισσότεροι όμως κάνουμε το λάθος και βλέπουμε περισσότερο την ομάδα από την μονάδα. Πως όμως θα φτάσουμε την επίτευξη της ιδανικής ομάδας αν ο ποδοσφαιριστής δεν αντιμετωπίζεται πρώτα ως αθλητής που πρέπει να βελτιωθεί ατομικά;

Το «λάθος» αυτό προέρχεται κυρίως από εμάς τους προπονητές που είτε έχοντας έλλειψη διαθέσιμου προπονητικού χρόνου, είτε έλλειψη γνώσης και διάθεσης, είτε, αν θέλετε, και έλλειψη κινήτρων (χρηματικών) προσπερνούμε χαρακτηριστικά που πρέπει να βελτιωθούν στους αθλητές – ποδοσφαιριστές κατά την διάρκεια της ανάπτυξής τους (σωματικής και ποδοσφαιρικής).

Κοιτάμε κυρίως την ένταξή τους στο σύνολο παραβλέποντας τις ατέλειες και ευελπιστώντας ματαίως ότι θα βελτιωθούν, αλλά αυτό που γίνεται ουσιαστικά είναι η προσπάθεια συγκάληψής τους μέσα από το σύνολο ειδικά όταν υπάρχουν κάποιοι καλοί ποδοσφαιριστές στην ομάδα και τραβάνε την προσοχή ή πέφτει το βάρος πάνω τους.

Ας αντιμετωπίσουμε λοιπόν τον ποδοσφαιριστή ως αθλητική μονάδα. Να εντοπίσουμε τι πρέπει να βελτιώσει χρησιμοποιώντας μετρήσεις τις οποίες θα εκμεταλλευτούμε, γιατί οι αριθμοί λένε σχεδόν πάντα την αλήθεια και με βάση αυτούς να προπονήσουμε τους αθλητές μας ώστε να είναι έτοιμοι να ενταχθούν στο σύνολο, έτσι ώστε αυτό να λειτουργήσει αρμονικά στον αγωνιστικό χώρο.

Πως θα γίνει όμως αυτό σε μια προπονητική μονάδα; Εδώ λοιπόν είναι η γνώση, η μεθοδικότητα και προγραμματισμός που παίζουν σημαντικό ρόλο. Εάν ο προπονητής πηγαίνει στην προπόνηση χωρίς ακριβές πλάνο με ασκήσεις, χρόνους, διαλείμματα, ήδη χωρισμένα σε γκρουπ και πέντε λεπτά πριν ξεκινήσει η προπόνηση, τότε δυστυχώς δεν πρόκειται ποτέ να γίνει κάτι και αν γίνει θα είναι σίγουρα τυχαίο.

Διότι και η προπονητική είναι ένα είδους πρωταθλητισμού. Εάν  ο προπονητής δεν δουλέψει σκληρά, όσο «ταλέντο» και να είναι, όσο και να «βλέπει» στον αγωνιστικό χώρο σταδιακά οι εξελίξεις θα τον προσπερνάνε και θα παραμένει στάσιμος.

Η προπονητική δουλεία στο ποδόσφαιρο φαίνεται στα μάτια των παιδιών. Όταν προπονούνται είναι χαρούμενα, γεμάτα, δεν γκρινιάζουν, δεν είναι άδικα ούτε με τον εαυτό τους ούτε με την ομάδα, αναγνωρίζουν τον καλύτερο.

Ας ασχοληθούμε με τα παιδιά-αθλητές ξεχωριστά, ας βγάλουμε τον καλύτερό τους εαυτό και σίγουρα θα μας το ανταποδώσουν. Μπορεί να μην είναι άμεσα, ούτε με νίκες αλλά για πάντα θα έχουμε μια θέση στην καρδιά τους ως ένα άνθρωπο που ασχολήθηκε πραγματικά μαζί τους και όχι ως κάποιο μπαμπούλα που φωνάζει συνέχεια από τον πάγκο για πράγματα που πιθανότατα δεν τους έχει διδάξει ποτέ σωστά.

Βασίλης Καλτσής
Καθηγητής Φυσικής Αγωγής Αρσακείου Ιωαννίνων
Προπονητής Προοδευτικής Περάματος Ιωαννίνων (Γυναικεία ομάδα-Ά Εθνική κατηγορία)

Σχόλια