Ανοιχτές οι πόρτες στο ποδόσφαιρο

Ο Βασίλης Σαμπράκος διαβάζει πίσω από την απόφαση του Χουμπ Στέφενς να ξαναβάλει τις ανοιχτές προπονήσεις στη ζωή του ελληνικού ποδοσφαίρου.

Μια δεκαετία συμπλήρωσε ως εργαζόμενος στο γερμανικό ποδόσφαιρο ο Χουμπ Στέφενς. Εργάστηκε για 10 χρόνια σε μια αγορά, η οποία, ειδικά στη σημερινή εποχή, προσπαθεί να βάζει τον “πελάτη”, δηλαδή τον οπαδό όσο το δυνατόν πιο μέσα στο παιχνίδι, προκειμένου να εκμεταλλεύεται παντοιοτρόπως τη συμμετοχή του.

Ο 60χρονος προπονητής ήρθε από ένα πρωτάθλημα στο οποίο είναι νόμος η “ανοιχτή” προπόνηση, δηλαδή η ανεμπόδιστη είσοδος σε οπαδούς και δημοσιογράφους στο προπονητικό κέντρο για να παρακολουθήσουν μια προπόνηση. Οχι, οι Γερμανοί δεν ανοίγουν προπονήσεις για να χαλούν την ηρεμία της ομάδας, ούτε για να χάνουν την αυτοσυγκέντρωση οι ποδοσφαιριστές και ο προπονητής, ούτε για να δίνουν οι προπονητές την “ευκαιρία” στους αντίπαλους προπονητές να στέλνουν κατασκόπους και να μαθαίνουν τις κομπίνες και τις τακτικές τους.

Ανοίγουν τις πόρτες για να δίνουν στους οπαδούς την ευκαιρία να εισχωρήσουν στον εσωτερικό κόσμο της αγαπημένης τους ομάδας, για να βρεθούν δίπλα στους ποδοσφαιριστές, για να ζήσουν την εμπειρία μιας προπόνησης. Ανοίγουν τις πόρτες στα media ώστε αυτά να μεταφέρουν εμπλουτισμένες και αληθινές εικόνες από την καθημερινότητα της ομάδας αντί να πλάθουν, να φαντάζονται ή να επινοούν εικόνες, που συχνά είναι πλαστές.

Οι Γερμανοί δεν έχουν καταφέρει ακόμη την πλήρη καταμέτρηση των κερδών που έχουν οι ομάδες από την εξωστρέφειά τους. Διότι δεν είναι, για παράδειγμα, μόνο ότι έφτασαν 15 χιλιάδες οπαδοί της Μπάγερν να βρουν προχθές νόημα να πληρώσουν 5 ευρώ (για φιλανθρωπικούς σκοπούς) για να δουν την πρώτη προπόνηση του Γκουαρδιόλα. Δεν είναι μόνο που οι εκατοντάδες ή χιλιάδες οπαδοί που βρίσκονται σε προπονήσεις περνούν από τις μπουτίκ και τα μουσεία και αφήνουν ένα σωρό ευρώ. Είναι, κυρίως, που γίνεται ακόμη πιο στενός ο δεσμός των οπαδών με την αγαπημένη τους ομάδα. Αυτό είναι το μεγαλύτερο όφελος.

Κι είναι και το μεγαλύτερο επιμέρους όφελος: η εκπαίδευση των οπαδών μέσω των media. Τα media εκπαιδεύουν τον θεατή για να αντιλαμβάνεται καλύτερα το παιχνίδι που παρακολουθεί, ώστε να το κρίνει με τη βοήθεια της γνώσης. Λειτουργεί ως εξής: ο προπονητής εξηγεί τα πώς και τα γιατί του σχεδίου του, απαντά στις ερωτήσεις που δημιουργεί το παιχνίδι της ομάδας του, τα media μεταφέρουν τις αναλύσεις και ο οπαδός κατανοεί. Και μέσα από την κατανόηση έρχεται η μάθηση. Ο ποδοσφαιρόφιλος αποκτά παιδεία. Και αλλάζει συμπεριφορά, την ίδια ώρα που το ευχαριστιέται, το ποδόσφαιρο, περισσότερο και καλύτερα.

Στην προπόνηση της Παρασκευής ο Στέφενς ανοίγει την πόρτα στους οπαδούς του ΠΑΟΚ. Και όχι μόνο. Δεν αρκείται στο συμβατικό άνοιγμα. Πάει με διάθεση να εξηγήσει στους οπαδούς τα πώς και τα γιατί της προπόνησής του, πάει για να δώσει την ευκαιρία στα μικρά παιδιά που θα βρεθούν εκεί να παίξουν μπάλα με τους ποδοσφαιριστές, για να τα φέρει πιο κοντά, να κάνει πιο στενό τον δεσμό, το δέσιμό τους με τον ΠΑΟΚ και την ομάδα.

Αυτά που θα κάνει την Παρασκευή ο Στέφενς στον ΠΑΟΚ, αυτά που κάνουν οι Γερμανοί τα έκανε κάποτε και η Ελλάδα, μέχρι και τις αρχές της 10ετίας του ’90. Κρατούσε τις πόρτες ορθάνοιχτες στους ποδοσφαιρόφιλους. Ακόμη μια εξήγηση, ακόμη ένας λόγος που ήταν γεμάτα τα γήπεδα μέχρι τότε. Συνέβαινε τότε στις κερκίδες αυτό που δεν συμβαίνει σήμερα που οι ομάδες ζουν κλεισμένες στο κλουβί τους, στον κόσμο τους, πίσω από τις κλειστές πόρτες και τις “μην αγγίζετε” επιγραφές και κυκλοφορούν με μπράβους και συνοδούς, με το κινητό φράγμα ανάμεσα στην ομάδα και τους οπαδούς της.

Πηγή:gazzetta.gr

Σχόλια