Ανάλυση ποδοσφαιρικού αγώνα

Η ανάλυση ενός ποδοσφαιρικού αγώνα πρέπει να απαντάει σε συγκεκριμένα ερωτήματα.  Αν δεν μπορεί, τότε η ανάλυση δεν είναι χρήσιμη ή η ερώτηση είναι λάθος.

Τι ερωτήματα μπορούμε να θέσουμε σε έναν αναλυτή;

Του Κώστα Ξιφαρά

Θα ξεκινήσω ανάποδα την απάντηση.  Τι απαντήσεις μπορεί να δώσει ένας αναλυτής;

Οι απαντήσεις εξαρτώνται άμεσα από τι μετράει.  Όσες περισσότερες μεταβλητές μετράμε τόσο πιο εμπεριστατωμένες είναι οι απαντήσεις.

Βασικές μεταβλητές: μεταβίβαση, υποδοχή, οδήγηση, ντρίπλα, σουτ, πίεση, αντιμετώπιση, διακοπή (pass, trap, drive, dribble, shoot, pressure, tackling, interception).

Οι παραπάνω μεταβλητές μπορούν να έχουν υποκατηγορίες, πχ η μεταβίβαση να αναπτυχθεί σε : μεταβίβαση μίας επαφής, σέντρα, υπερκέραση κλπ.

Μία μεταβλητή πρέπει να συνοδεύεται από τις παραμέτρους της: χρόνος, σημείο γηπέδου, κατεύθυνση, παίκτης, τρόπος, αποτέλεσμα και άλλα.

Με τα παραπάνω αποκτάμε μία βασική γνώση για το τι έχει γίνει στο συγκεκριμένο παιχνίδι.  Μετράμε μόνο ενέργειες που έχουν άμεση συσχέτιση με την μπάλα.  Ο μέσος όρος ενεργειών σε ένα αγώνα είναι περίπου 1000-3000 αναλόγως του τι μετράμε.  Πολλαπλασιάζοντας το 1000 με τις 7 παραμέτρους έχουμε 7000 δεδομένα.

Στον πίνακα έχουμε πληροφορίες μόνο για τις μεταβιβάσεις.  Από τις παραμέτρους της μεταβίβασης έχουμε μόνο για «παίκτη» και «αποτέλεσμα».  Λείπουν οι υπόλοιπες  4.  Αρχίζουμε λοιπόν και μαζεύουμε πίνακες σαν τον προηγούμενο για όλες τις μεταβλητές και τις παραμέτρους.  Εδώ συνειδητοποιούμε ότι τα δεδομένα είναι πάρα πολλά και δύσκολα να τα επεξεργασθούμε.

Παρόλες τις δυσκολίες διαχείρισης, καταφέρνουμε και εξάγουμε κάποια χρήσιμα συμπεράσματα.

Δεν αρκούν όμως.

Πρέπει  να ψάξουμε περισσότερο για να αρχίσουμε να δίνουμε πραγματικές απαντήσεις.  Ξεκινάμε να ψάχνουμε τι συμπεράσματα βγαίνουν από τους συνδυασμούς των μεταβλητών και των παραμέτρων τους.  Τώρα γίνεται ενδιαφέρον, αλλά παρατηρήστε:

8 μεταβλητές επί 6 παράμετροι = 48

48 επί 48 = 2304

2304 επί 1000 = 2.304.000

Σας θυμίζω ότι μέχρι στιγμής έχουμε μιλήσει μόνο για τις ενέργειες παικτών γύρω από την μπάλα.

Πολλαπλασιάστε το 2.304.000 επί 22 = 50.688.000

Με το τεράστιο πλήθος δεδομένων έχουμε τη θεωρητική δυνατότητα μέσω ορθής χρήσης αναλυτικών εργαλείων να απαντήσουμε σχεδόν σε όλες τις ερωτήσεις.

Παράδειγμα 1

Ερώτηση: Πόσο συμμετείχε στην αμυντική προσπάθεια της ομάδας του ο παίκτης Νο7;

Απάντηση:

Η ομάδα του έκανε 109 αμυντικές ενέργειες στις 517 επιθετικές ενέργειες του αντιπάλου.

Ποσοστό αμυντικής προσπάθειας: 21 %

Ο παίκτης έχει 12 αμυντικές προσπάθειες, ήτοι  11% επί των αμυντικών προσπαθειών της ομάδας του, της οποίας ο μέσος όρος είναι 9,9%, άρα είναι κατά 10% πάνω από τον μέσο όρο.

Αλλά ο παίκτης έχει 68 συνολικές ενέργειες. Η αναλογία αμυντικών προς επιθετικών ενεργειών είναι 0,17. Δηλαδή, μόνο το 17% των ενεργειών του είναι αμυντικές αν και ξεπερνάει τον μέσο όρο της ομάδας του.

(Προσέξτε ότι δεν έχει σημασία ποια ομάδα έχει περισσότερες επιθετικές ενέργειες αφού όλοι οι υπολογισμοί γίνονται αναλογικά και όχι ποσοτικά.)

Συμπέρασμα:

Ο παίκτης ανταποκρίνεται στην αμυντική λειτουργία της ομάδας

Η ομάδα του δεν έχει αρκετές αμυντικές προσπάθειες.

Αν επεκτείνουμε την ερώτηση στην σχέση απόδοση-χρόνου παίρνουμε την παρακάτω απάντηση:

Ενώ ξεκίνησε αρκετά δυναμικά στην πορεία του χρόνου έκανε λιγότερες ενέργειες, τόσο επιθετικές όσο και αμυντικές.  Άρα πρέπει να δούμε γιατί δεν διατήρησε την απόδοσή του.

Επιπλέον πρέπει να ελέγξουμε τι αμυντικές ενέργειες έκανε και με τι ποσοστό επιτυχίας.

Παρατηρούμε ότι παρόλο που έχει διάθεση να αμυνθεί (7 πιέσεις) δεν ολοκληρώνει την αμυντική προσπάθεια (μόνο 2 αντιμετωπίσεις).

Επίσης, από το ποσοστό επιτυχίας στην πίεση (29%) θα μπορούσαμε να συμπεράνουμε ότι δεν πιέζει σωστά. Δεν ισχύει απαραίτητα.  Θα πρέπει να ελέγξουμε αν η πίεσή του αναγκάζει τον αντίπαλο να εκτελέσει μία διαδικαστική μεταβίβαση (στο πλάι ή πίσω) κλείνοντάς του τη δυνατότητα για περισσότερο επικίνδυνη ενέργεια.

Εννοείται ότι οι πολύ καλοί παίκτες έχουν υψηλότερο ποσοστό επιτυχίας (άνω του 50%) στην πίεση που ασκούν αφού κατέχουν πολύ καλά και το τακτικό κομμάτι του παιχνιδιού.

Παράδειγμα 2

Ερώτηση: Πόσο δυναμικά μπήκε στο παιχνίδι η ομάδα στο πρώτο 15λεπτο;

Απάντηση:

0′-15′
Ομάδα 1 147
Ομάδα 2 125
Παρατηρούμε ότι η #1 έχει κατά 15% περισσότερες ενέργειες από την #2.

Πως αναλύονται αυτές οι ενέργειες;

Πρώτα εξετάζουμε ως προς το χρόνο.

Παρατηρούμε ότι ξεκίνησε σχετικά νωθρά και όσο περνούσε ο χρόνος αύξησε τον αριθμό ενεργειών της.

Που οφείλεται η αύξηση;

Ας δούμε πρώτα ποιοι παίκτες συνέβαλαν:

Βλέπουμε ότι οι Νο 4, 5, 6, 10 έχουν τις περισσότερες ενέργειες.  Το Νο6 και Νο10 είναι οι παίκτες που συνήθως περνάει η μπάλα από αυτούς λόγω της τοποθέτησής τους στον αγωνιστικό χώρο.  Αυτό που χρήζει εξέτασης είναι το Νο4 και Νο5.

Έχουν λοιπόν 25% αμυντικές ενέργειες και 75 % επιθετικές ενέργειες.

Τι επιθετικές ενέργειες έχουν κάνει;

Έχουν ανταλλάξει μεταξύ τους την μπάλα 26 φορές.

Αν αφαιρέσουμε τις 26 από τις 147 έχουμε = 121

Τώρα ο συσχετισμός των δύο ομάδων έχει αλλάξει και από 147/125 έγινε 121/125.

Με την ταχύτητα ενεργειών (Ua) στα 2,6 δευτερόλεπτα έχουμε:

147 * 2,6 = 382,2  /  60  =  6,37 λεπτά κατοχής μπάλας

Και

26 * 3,1 (η μέση Ua των ενεργειών αυτών) = 80,6 / 60 = 1,34 λεπτά

Στην ουσία είχαν κατοχή μπάλας στην άμυνα για 1:20,4 από τα συνολικά 6:22,2, δηλαδή το 21% του καθαρού χρόνου κατοχής σπαταλήθηκε σε ενέργειες στον χώρο άμυνας όπου η ομάδα είναι ακίνδυνη.

Νομίζω ότι η απάντηση πλέον αλλάζει και δεν μπορούμε να συνηγορήσουμε ότι η ομάδα #1 μπήκε δυναμικά στο πρώτο 15λεπτο.

 

 

Σχόλια