ΤΟ ΜΥΣΤΙΚΟ ΤΗΣ ΖΩΗΣ: Ψυχική Αντοχή και Ανθεκτικότητα – 7 τρόποι για να τα αναπτύξετε!

Της  Φρόσως Πατσού, Ψυχολόγου – Αθλητικής Ψυχολόγου

Τα τελευταία χρόνια οι έρευνες στη  ψυχολογία στρέφονται ολοένα και περισσότερο σε αυτό που ονομάζουμε «Ψυχική Αντοχή» και «Ψυχική Ανθεκτικότητα». Θα μπορούσε κανείς να ισχυριστεί ότι νικητής της ζωής είναι εκείνος που έχει μεγαλύτερο έλεγχο του μυαλού του.

Οι ολοένα αυξανόμενες απαιτήσεις της καθημερινότητας, ο ανταγωνισμός, τα χαμηλά οικονομικά κίνητρα δημιουργούν στρες, το οποίο κάποιοι άνθρωποι μπορούν να το διαχειριστούν σωστά και να ανταπεξέλθουν και κάποιοι άλλοι όχι, με αποτέλεσμα να βιώνουν κατάθλιψη, να υποφέρουν από αυτοάνοσα νοσήματα κ.α.

Ο όρος Ψυχική Αντοχή αρχικά χρησιμοποιήθηκε προκειμένου οι επιστήμονες να βρουν τη σχέση μεταξύ της αγχώδους ζωής και της εμφάνισης ασθενειών. Πραγματοποιήθηκε μια έρευνα που αριθμούσε περίπου 2.000 άτομα, τα οποία χωρίστηκαν σε δύο ομάδες με παρόμοια χαρακτηριστικά και αντιμετώπιζαν πανομοιότυπους στρεσογόνους παράγοντες στην καθημερινότητα τους. Το γεγονός ότι η μία από τις δύο ομάδες παρουσίασε διάφορα θέματα υγείας αποδόθηκε μετά από μετρήσεις, στο διαφορετικό τρόπο που τα άτομα αυτής της ομάδας αντιμετώπιζαν τις καθημερινές δυσκολίες σύμφωνα με την προσωπικότητα τους.

Σε κάποιους ανθρώπους η φυσική, πνευματική και ψυχολογική πίεση μπορεί να είναι στοιχεία τα οποία τους δυναμώνουν και τους δίνουν τη δυνατότητα να αξιοποιήσουν τις άγνωστες ικανότητες, τα ψυχικά αποθέματα και τις αρετές που διαθέτουν, ενώ, αντίθετα, σε κάποιους άλλους η συσσώρευση των δυσκολιών και η δυσκολία αντιμετώπισης τους μπορεί να επιφέρει ασθένειες όπως κατάθλιψη, αυτοάνοσα νοσήματα κ.α.

Τα τρία C’s – CommitmentControl και Challenge – αναφέρονται ως τα χαρακτηριστικά εκείνα τα οποία πρέπει να έχει κανείς προκειμένου να χαρακτηριστεί ως άτομο με Ψυχική Αντοχή. Το Commitment αναφέρεται στην προδιάθεση που έχει το άτομο να βρίσκεται μεταξύ ανθρώπων και γεγονότων και να μην απομονώνεται ή «αποφεύγει» τη ζωή. Το  Control αφορά στην πεποίθηση του ότι μπορεί να επηρεάσει και να ελέγξει το αποτέλεσμα αντί να νιώθει ανήμπορος και το Challenge αφορά στην άποψη του ατόμου ότι μπορεί να επιφέρει την αλλαγή στη ζωή του η οποία μπορεί να είναι τόσο ωφέλιμη όσο και εποικοδομητική.

Από τη άλλη μεριά η Ψυχική Ανθεκτικότητα αναφέρεται στην ικανότητα του ατόμου:

  • Να ανταπεξέρχεται σε δύσκολες / στρεσογόνες καταστάσεις
  • Να επανακάμπτει μετά από αποτυχίες
  • Να επιμένει
  • Να παραμένει ήρεμος / συγκεντρωμένος / με αυτοπεποίθηση.

Η Αυτοπεποίθηση, η Σταθερότητα, ο Έλεγχος, η Αποφασιστικότητα, η Αυτοεκτίμηση, οι Θετικές σκέψεις και οΟραματισμός είναι τα στοιχεία εκείνα που συνθέτουν τον παράγοντα Ψυχική Ανθεκτικότητα.

Η προσωπικότητα είναι ένα μείγμα γενετικών προδιαθέσεων και περιβαλλοντικών επιρροών. Τα εκ γενετής χαρακτηριστικά μας και η επίδραση του περιβάλλοντος αποτελούν τις συνιστώσες της συμπεριφοράς μας η οποία περιλαμβάνει το σταθερό πυρήνα των απόψεων, αξιών και πεποιθήσεων που έχουμε για τον εαυτό μας ο οποίος παραμένει σχετικά ίδιος μετά την παιδική μας ηλικία. Ο Αθλητικός Ψυχολόγος προκειμένου να βελτιστοποιήσει και να ενδυναμώσει τον αθλητή σε όλα τα παραπάνω χρησιμοποιεί διάφορες τεχνικές με απώτερο σκοπό την ολοκλήρωση του.

7 τρόποι για να αναπτύξετε τη ψυχική αντοχή και ανθεκτικότητα σας:

  • Αναγνωρίστε τη δύναμη του μυαλού και την επιρροή του στην απόδοση

Υιοθετήστε θετικό αυτοδιάλογο και σκέψεις οι οποίες σας κάνουν να νιώθετε σιγουριά και ψυχική δύναμη για αύξηση της αυτοπεποίθησης σας

  • Μην παραμένετε στα λάθη σας

Μην κριτικάρετε τον εαυτό σας συνεχώς αλλά οραματιστείτε επιτυχημένες στιγμές σας και παραμείνατε πνευματικά σε αυτές

  • Καλλιεργήστε την αυτογνωσία σας

Έχετε πάντα κατά νου ότι η αυτοπεποίθηση χτίζεται από τον τρόπο με τον οποίο σκεφτόμαστε, σε τι εστιάζουμε την προσοχή μας και στο πώς αντιδρούμε στα διάφορα γεγονότα

  • Ενισχύστε την αισιοδοξία σας

Πιστέψτε ότι η προηγούμενη καλή σας απόδοση οφείλεται σε εσάς και μπορεί να επαναληφθεί και να μεταφερθεί και σε άλλες ικανότητες σας (άλλα αγωνίσματα ή γεγονότα ζωής)

  • Κυνηγήστε το όνειρο σας

Πιστέψτε ότι μπορείτε να καταφέρετε το αδύνατο και δουλέψτε για ένα εξαιρετικό επίτευγμα

  • Εστιάστε στην επιτυχία

Μετά από κάθε προπόνηση ή αγώνα ανατρέξτε στη βελτίωση που είχατε, στο τι καινούριο καταφέρατε και σε τι αισθάνεστε ότι ξεπεράσατε τον εαυτό σας

  • Γίνετε ο καλύτερος φίλος σας και ο μεγαλύτερος θαυμαστής σας

Οραματιστείτε τον σημαντικότερο άνθρωπο που είχατε στη ζωή σας και σας έδινε σωστές και ενθαρρυντικές συμβουλές και βάλτε τον εαυτό σας σε αυτή τη θέση.

«Το να γνωρίζεις τους άλλους είναι έξυπνο. Το να γνωρίζεις τον εαυτό σου είναι διαφωτιστικό. Το να ελέγχεις τους άλλους απαιτεί δύναμη. Το να ελέγχεις τον εαυτό σου απαιτεί αντοχή» – Lao Tzu (Κινέζος φιλόσοφος).

Φρόσω Πατσού

Ψυχολόγος – Αθλητική Ψυχολόγος

IDEAL PSYCHOLOGY. ALL RIGHTS RESERVED.

ΘΗΡΑΣ 26, ΓΕΡΑΚΑΣ. Τ.Κ. 15344

www.idealpsychology.gr

ΤΗΛ.: 6982.89.28.32

Σχόλια